Η δημιουργία και η διατήρηση μία οικογένειας αποτελείται από πολλές προκλήσεις και σίγουρα από πολλές απαιτήσεις στις οποίες καλούνται οι γονείς να ανταπεξέλθουν. Γνωρίζουμε ότι οι γονείς και τα παιδιά έχουν διαφορετικούς ρόλους με τους πρώτους να προστατεύουν την οικογένεια και τα δεύτερα να απολαμβάνουν αυτή την προστασία και να πορεύονται με κάποια οικογενειακά όρια . Παρότι ακούγεται πολύ απλό, στην πραγματικότητα είναι πολύ σύνθετο. Οι οικογένειες- γονείς και παιδιά- έρχονται αντιμέτωπες με πολλές εσωτερικές σχεσιακές συγκρούσεις αλλά και με κάποια θέματα που αφορούν την ανάπτυξη των παιδιών.

Οι γονείς απευθύνονται σε έναν ψυχοθεραπευτή για θέματα κρίσης που δημιουργούνται από την αλλαγή του κύκλου ζωής όπως είναι η γέννηση , ο θάνατος ή γενικά κάποια απώλεια, η εφηβεία, μία πιθανή μετακόμιση, το διαζύγιο και οποιαδήποτε άλλη αλλαγή μπορεί να προκύψει. Επίσης, πολύ συχνά θέματα που οδηγούν τους γονείς στην θεραπεία είναι θέματα ανάπτυξης των παιδιών όπως είναι οι μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠΥ, αυτισμός, αναπηρία κ.λπ., θέματα που αφορούν την κοινωνικοποίηση των παιδιών, πχ. Bullying, κοινωνικός αποκλεισμός, κοινωνική φοβία κλπ. όπως και θέματα ψυχικής υγείας όπως το άγχος, η κατάθλιψη, οι διατροφικές διαταραχές κλπ.

Στην ψυχοθεραπεία παιδιού και οικογένειας ακολουθείται ένα πλάνο ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και τους στόχους της κάθε οικογένειας. Αρχικά, γίνεται η διερεύνηση του προβλήματος και στη συνέχεια καθορίζεται αν η θεραπεία θα κατευθυνθεί προς το παιδί ή ολόκληρη την οικογένεια. Η συνθετική ψυχοθεραπεία βλέπει την οικογένεια μέσα από το πρίσμα της συστημικής προσέγγισης. Αυτό σημαίνει ότι η οικογενειακή θεραπεία πραγματοποιείται ξεκινώντας από τους γονείς και παρατηρώντας την επιρροή τους στην συμπεριφορά των παιδιών (σύμπτωμα της οικογένειας). Συνθέτοντας επίσης τεχνικές από διαφορετικές προσεγγίσεις πραγματοποιούνται παρεμβάσεις που διορθώνουν τις δυσλειτουργίες των σχέσεων και βελτιώνουν την αρμονία της οικογένειας.